Newsroom 26 Jan 2024

Nowe przepisy unijne przeciwko greenwashingowi

Greenwashing - jak nie dać się nabrać na fałszywe deklaracje ekologiczne?

Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów w zakresie ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju, coraz więcej firm zaczęło promować swoje produkty jako ekologiczne i wyprodukowane z troską o planetę, tak aby przyciągnąć klientów. Niestety w praktyce te deklaracje, nazywane greenwashingiem, bardzo często nie mają nic wspólnego z rzeczywistością i jedynie wprowadzają w błąd klientów poprzez fałszywe deklaracje dotyczące przyjazności dla środowiska.

W odpowiedzi na te praktyki, Parlament Europejski przyjął dyrektywę, która ma na celu skuteczne zwalczanie greenwashingu, poprawę etykietowania produktów i ochronę konsumentów przed dezinformacją. Dyrektywa, poparta znaczną większością głosów, ma ambitne cele. Jej głównym zadaniem jest ustanowienie zakazu stosowania wprowadzających w błąd oświadczeń środowiskowych oraz poprawa transparentności etykiet. Zawiera także środki mające na celu ochronę konsumentów przed praktykami marketingowymi, które mogą wprowadzić ich w błąd. W rezultacie, konsumenci mają być lepiej informowani, co pozwoli im podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe.

Najważniejsze postanowienia dyrektywy obejmują rozszerzenie listy zakazanych praktyk handlowych o techniki związane z greenwashingiem. Ponadto, wprowadza zakaz stosowania ogólnych oświadczeń środowiskowych na etykietach produktów, takich jak "przyjazne dla środowiska" czy "naturalne", bez konkretnych dowodów potwierdzających taką deklarację. Dyrektywa również zakazuje używania oświadczeń sugerujących, że produkt ma zmniejszony wpływ na środowisko dzięki systemom kompensacji emisji.

Środki te są krokiem w kierunku większej rzetelności informacyjnej i ochrony konsumentów. Wprowadzenie oficjalnych systemów certyfikacji dla ogólnych deklaracji środowiskowych dodatkowo podniesie zaufanie konsumentów do informacji na etykietach produktów.

Przedsiębiorstwa, które dotychczas wykorzystywały greenwashing do promocji swoich produktów, teraz staną przed wyzwaniem dostosowania się do nowych przepisów. Firmy będą zobowiązane do prezentowania rzetelnych informacji na temat wpływu ich produktów na środowisko, unikając jednocześnie fałszywych deklaracji. Ostateczna zgodę Rady jeszcze przed nami, ale gdy dyrektywa stanie się oficjalnym prawem, państwa członkowskie będą miały 24 miesiące na wdrożenie jej postanowień do krajowych przepisów prawnych.

Sprawozdawczyni Parlamentu, Biljana Borzan, podkreśla, że nowe regulacje to wygrana dla wszystkich. Firmy nie będą już mogły wprowadzać konsumentów w błąd, a transparentność informacji na etykietach zwiększy zaufanie i umożliwi konsumentom dokonywanie bardziej odpowiedzialnych wyborów zakupowych. Dyrektywa ta stanowi ważny krok w kierunku zrównoważonego i etycznego rynku, przyczyniając się do ochrony środowiska i konsumentów.

Autor artykułu


Łukasz Kowalski

Managing Director

Certiget.

Łukasz Kowalski to profesjonalista z bogatym doświadczeniem, zdobytym podczas pracy w jednej z najbardziej renomowanych jednostek certyfikujących na świecie – British Standards Institution (BSI). Jego kariera w BSI dała mu unikalną perspektywę na procesy certyfikacyjne oraz bezcenną wiedzę na temat przygotowywania ofert handlowych dopasowanych do potrzeb czołowych firm w biznesie. Dodatkowo, Łukasz Kowalski posiada doświadczenie w udzielaniu doradztwa firmom implementującym systemy zarządzania. Bogate doświadczenie i głęboka wiedza branżowa powoduje, że Certiget pod przywództwem Łukasza jest partnerem, na którym przedsiębiorcy mogą polegać w procesie zbierania i porównywania ofert certyfikacji ISO.


Podziel się tym artykułem

Polecane z tej kategorii